Hyppää sisältöön

Tukea

Huolestuttaako sinua oma sosiaalisen median käyttösi?

Oletko huolissasi jonkun toisen sosiaalisen median käytöstä?

Omatuki  | Lisätietoa ja -tukea


Omatuen keinot

Jos koet, että somessa käyttämäsi aika on liiallista, voit kokeilla seuraavia keinoja hallitaksesi paremmin käyttöäsi.

Muokkaa sovellusten ilmoitusasetuksia

Ilmoitukset, eli notifikaatiot (eng. notifications), ilmoittavat erilaisissa somekanavissa tapahtuneista asioista. Yleisin ilmoitusten huomioväri on punainen, sillä se värinä kaappaa huomiokyvyn herkästi.

Poista ilmoitukset käytöstä. Voit muokata asetuksia eri sovellusten omissa asetuksissa (eng. settings). Kun ilmoitukset ovat pois käytöstä, ei huomiosi kiinnity useita kertoja päivässä tarkastamaan ilmoituksia, jotka useinkaan eivät ole merkityksellisiä (esim. ilmoitukset uusista kommenteista jossakin ryhmässä). Lisäksi ilmoitusten äänet eivät houkuta tarttumaan puhelimeen kesken muun tekemisen. Ilmoituksia vähentämällä voit itse säädellä milloin haluat tarkastaa eri somepalveluissa tapahtuneet päivitykset ja viestit.

Haalista tai poista värit näytöltä

Eri väriset sovellusten logot ja ikonit toimivat positiivisina palautteina aivoillemme kun klikkaamme niitä. Siirtymällä älypuhelimellasi tai tietokoneellasi harmaaseen värinäkymään, poistat värien antaman palkkion. Monien kohdalla värien väheneminen vähentää sosiaalisen median käytön houkutteluvuutta ja samalla niiden ajankäyttöä.

Värit voit vaihtaa harmaasävyihin asetuksista (asetusten sijainti voi vaihdella käyttöjärjestelmästä riippuen):
Asetukset > Yleiset > Käyttöapu > Käyttöapu-oikotie > Värisuodattimet

Järjestä sovellukset uudelleen

Erityisesti älypuhelimen lukituksen avaamisen jälkeinen kotinäytön näkymä vaikuttaa puhelimemme käyttöön. Mitä enemmän kotinäytöllä on näkyvillä houkuttelevia sisältöjä, sen todennäköisemmin klikkaamme eri sovelluksia auki, jopa ilman syytä.

Voit tyhjentää kotinäytön näkymän tyhjäksi ja sijoittaa kaikki tarvitsemasi sovellukset toiselle näytölle. Silloin sinun täytyy erikseen mennä selaamaan eri sovelluksia.

Toinen keino on myös järjestää sovellukset aakkosjärjestykseen. Silloin joudut miettimään, mitä sovellusta tarvitset.

Voit myös kokeilla poistaa eniten aikaasi kuluttavat sovellukset. Käytä niiden selailuun ainoastaan älypuhelimen verkkoselainta.

Kaikki edellä mainitut tavat järjestää sovelluksia lisäävät niiden tietoista käyttöä. Poistat itseltäsi houkutuksia ja teet eri sovellusten käytöstä tietoista toimintaa, joka vähentää automaattisesti niiden automatisoitunutta selailua.

Luo älylaitteille latauspaikka

Useimmilla meistä älypuhelin toimii myös herätyskellona. Katkaise tapa aloittaa aamu puhelinta ja somea selailemalla luomalla älypuhelimellesi ja abletillesi selkeä latauspaikka makuuhuoneen ulkopuolelle. Hanki makuuhuoneeseen herätyskello. Latauspaikassa älypuhelimen säilyttäminen yöllä mahdollistaa sen, ettet illalla juuri ennen nukahtamista altistu valvottavaan sinivaloon sekä ettet illalla huomaamattasi unohdu selaamaan somea yöunien kustannuksella. Tämän lisäksi erillinen herätyskello mahdollistaa aamun, joka alkaa muulla kuin puhelimen käytöllä.

Kokeile somen käytön hallinnan tueksi kehitettyjä sovelluksia

Yllämainittujen keinojen lisäksi voit kokeilla myös somen käytön hallintaan tarkoitettuja erillisiä sovelluksia ja ohjelmia. Listauksessa mainitaan sovelluksen käyttöjärjestelmä sekä mahdollinen maksullisuus.

  • Freedom. (Verkkosivujen ja sovellusten estäminen. Maksullinen. Tietokone; Mac, Windows, Chrome, Linux, Firefox, Opera. Älypuhelin; Android, iPhone.)
  • Moment. (Ajanhallintaan, seuraa käytettyä aikaa ja sovelluksia. Maksuton. Älypuhelin; iPhone.)
  • News Feed Eradicator for Facebook. (Facebookin käytön hallinta, piilottaa mm. uutisvirran. Maksuton. Tietokone: Chrome.)
  • Ruutuaika. (Seuraa käytettyä aikaa ja sovelluksia. Maksuton. Älypuhelin; Android ja iPhone sisäänrakennettuna.)
  • RescueTime. (Ajanhallinnan ohjelmisto, mahdollistaa sivustojen estämisen. Maksuton. Tietokone; Mac, Windows, Linux, Chrome. Älypuhelin; Android, iPhone.)
  • Thrive away. (Ajanhallinta, käytön rajoittaminen. Maksuton. Älypuhelin; Android.)
  • TimeDoctor (Ajanhallinnan ohjelmisto, seuraa käyttöä, ottaa ruutukaappauksia. Maksuton ja maksullinen. Tietokone; Windows, Mac, Linux. Älypuhelin; Android, iPhone.)

Lisätietoa ja tukea

A-klinikka
Eri paikkakunnilla toimivat A-klinikat tarjoavat tukea myös hallitsemattomaan somen käyttöön ja muihin toiminnallisiin riippuvuuksiin.

Pelituki
Pelituki koordinoi tukea peli- ja nettihaittojen ennaltaehkäisemiseksi sekä ongelmallisen digipelaamisen tunnistamiseksi Keski- ja Itä-Suomessa.

Päihdelinkki
Tietoartikkelit someriippuvuudesta, nettiriippuvuudesta sekä tietoa nettiriippuvuuden hoidosta.

Sosiaalisen median sanasto
Sanastokeskuksen sosiaalisen median sanasto sisältää käsitteitä liittyen somepalveluihin ja someen ilmiönä.

Someturva
Tukipalvelu kaikille, jotka ovat kohdanneet ikävän tilanteen verkossa. Someturva auttaa ja tukee mm. verkossa tapahtuneen häirinnän, kiusaamisen tai uhkailun tilanteissa. Palvelu on maksullinen.

Sosiaalityön ohjaus
Kunnallinen sosiaalityö tarjoaa sosiaaliohjausta eli yksilöllistä tukea, ohjausta ja palveluneuvontaa kokonaisvaltaisesti muutoksen ja haastavan elämäntilanteen tueksi.