Hyppää sisältöön

Somebreikki

Roikutko liikaa somessa?
Havahdutko tuntien selaamisen jälkeen TikTokista?
Haluaisitko käyttää somea tietoisemmin?

Ota oma somen käyttösi haltuun!
Vähemmän somea – uskallatko kokeilla?
#somebreikki #somerajaton

Haasta itsesi Somebreikille!

Saat päivittäin uusia vinkkejä ja välineitä somen käytön hallintaan ja vähentämiseen.

Anna itsellesi lisää aikaa haastamalla itsesi ja ystäväsi!

Tutustu myös itsenäisesti suoritettavaan materiaaliin
Somebreikkiin voi osallistua itsenäisesti kuusiosaisen omatukimateriaalin avulla.
Ensimmäinen osa avautuu 1.11. ja seuraavat osat aina yhden päivän välein.

Usein kysytyt kysymykset – Somebreikki

Kenelle Somebreikki on tarkoitettu?

Jokaiselle, joka kokee sosiaalisen median käytön vievän liikaa aikaa ja huomiota muulta tekemiseltä arjessa. Oletko koskaan huomannut etäluennon sijaan tuijottavasi Instagramin stooreja tai käyttäväsi ystävien kanssa vietetyn ajan suunnitellen millaisen julkaisun siitä teet? Jos vastasit kyllä, #somebreikki haastaa juuri sinut! 💪

Mitä Somebreikkiin osallistuminen vaatii minulta?

Liity mukaan postituslistallemme klikkaamalla tästä.
Saat sähköpostia aamuisin viikon verran. Sähköpostissa on tietoa sekä tukea oman Somebreikkisi suorittamiseen. Viikon lopuksi pääset arvioimaan, miten haasteen suorittaminen vaikutti omaan somen käyttöösi. Voit itse valita minkä tasoisen tavoitteen itsellesi asetat – me tuemme sinua siinä!

Halutessasi voit jakaa kokemuksiasi haasteesta aihetunnisteella #somebreikki #somerajaton tai liittyä mukaan haasteen suorittajien WhatsApp-ryhmään.

Milloin Somebreikkiin pääsee mukaan?

Voit ilmoittautua mukaan nyt heti tai liittyä seuraamme jäljellä olevien päivähaasteiden osalta missä vaiheessa tahansa. Voit osallistua haasteeseen seuraamalla materiaaleja, jotka julkaistaan tällä verkkosivulla sekä somessa aihetunnisteella #somebreikki ja #somerajaton – siellä voit myös jakaa omia ajatuksiasi haasteen edetessä. Huom! Vain haasteeseen sähköpostiosoitteellaan mukaan ilmoittautuneet saavat käyttöönsä kaiken materiaalin ja tuen, kuten vertaisryhmän WhatsAppissa.

Halutessasi voit jatkaa Somebreikin suorittamista itsenäisen materiaalin avuilla verkkosivuillamme osoitteessa https://somerajaton.fi/somebreikki/1-2/ – Omatukimateriaali avataan maksuttomana 1.11.

Miksi lähtisin mukaan suorittamaan Somebreikkiä?

Jos koet, että toisinaan some vie sinulta enemmän kuin antaa, on Somebreikki mahdollisuus tarkastella omaa somen käyttöäsi ja saada se takaisin hallintaan. Jos #kyykkyhaaste ja #uunifetapasta on jo suoritettu, tarjoaa #somebreikki sinulle uuden haasteen oman somen käytön vähentämiseen.

Haluaisin saada lisää tietoa sosiaalisen median vaikutuksista hyvinvointiin.

Oletko jo tutustunut Somerajattoman kirjallisuuskatsaukseen Sosiaalinen media, ongelmallinen sosiaalisen median käyttö ja someriippuvuus? Pääset tutustumaan tutkimuskirjallisuuteen perustuvaan tietoon tästä linkistä.
Kokemustarinoita liiallisesta somen käytöstä olemme julkaisseet tässä osoitteessa. Kuulostavatko kokemukset sinusta tutuilta?
Antoisia lukuhetkiä!

Mikä on Somerajaton?

Somerajaton-toiminta on osa Sosped-säätiön Digitaalisten riippuvuuksien kokonaisuutta. Somerajaton tuottaa tietoa sosiaalisen median käytöstä, kehittää tukea somen ongelmalliseen käyttöön ja tukee nuorten aikuisten kanssa toimivia ammattilaisia aiheeseen liittyvissä kysymyksissä. 

Minulle jäi vielä kysyttävää, mistä saan lisätietoa?

Lähetä kysymyksesi Somerajattoman somessa Facebookissa tai Instagramissa yksityisviestinä tai sähköpostitse osoitteeseen helmi.korhonen@sosped.fi

Lataa puhelimeen Somebreikkiin kannustava taustakuva

Seuraa somessa #somebreikki #somerajaton

”Ajattelin antavani itselleni yhden vapaapäivän somettamisesta viikossa, mutta huomasin silti somettavani seitsemän päivää viikossa aamusta iltaan ja yöhön. Twitterin lisäksi postasin Facebookiin ahkerasti artikkeleita, jaoin kuvakaappauksia twiiteistä ja tein instastooreja.

Vaikka päättäisin etukäteen pitäväni vapaapäivän somesta, se on edelleen todella vaikeaa. Pyrin silti pitämään vähintään yhden somettoman päivän viikossa, sillä huomaan, että mikäli sometan vasta illalla, niin saan päivän aikana paljon enemmän aikaiseksi ja mulla on silloin paljon luovempi olo.”

Lue koko tarina klikkaamalla tästä.

avatar

Pete

Someaktivisti

Jaa: